IMB > Informations générales > Agendas

La semaine de l’IMB

La semaine de l’IMB recense l’ensemble des événements de la semaine en cours

• Le 19 juin 2018 à 09:00
  • BLOC NOTES
    La Cellule Informatique
    AG commision informatique

• Le 19 juin 2018 à 14:00
  • Séminaire de Physique Mathématique - EDP
    Salle 2
    Thomas Ourmières (Orsay)
    Opérateurs de Dirac et interactions delta.
    Dans cet exposé, on discutera différents aspects de l'opérateur de Dirac en dimension trois, couplé à un potentiel singulier supporté sur une surface. Après avoir motivé l'étude de tels objets, on s'intéressera brièvement au problème d'auto-adjonction pour des potentiels singuliers de type électrostatique ou de type scalaire de Lorentz. Pour cette dernière classe de potentiels, on étudiera la structure du spectre d'un tel opérateur et en particulier, on montrera que lorsque la masse de la particule tend vers l'infini, dans le cas d'un potentiel attractif, les valeurs propres se comportent au premier ordre comme les valeurs propres d'un opérateur effectif sur la surface. On verra que cet opérateur effectif est en fait un opérateur de Schrödinger avec champ de Yang-Mills couplé à un potentiel électrique, le champ et le potentiel étant tous deux de nature géométrique.Il s'agit de travaux en collaboration avec Markus Holzmann, Konstantin Pankrashkin et Luis Vega.
  • Le 21 juin 2018 à 11:00
  • Séminaire Images Optimisation et Probabilités
    Salem Said (IMS)
    Suite de la présentation de l'article 'Practical Riemannian Neural Networks' par G. Marceau-Caron & Y. Ollivier

• Le 21 juin 2018 à 14:00
  • Séminaire d'Analyse
    Salle de Conférences
    Rodrigo Bissacot (University of São Paulo)
    DLR Measures Everywhere
    The notion of DLR measure in statistical mechanics of lattice spin systems was defined by the independent works developed by R.L. Dobrushin, and O.E. Lanford III with D. Ruelle, where were introduced the notion of Gibbsianness in terms of the study of probability measures that admits prescribed conditional probabilities with respect to the spin configurations outside of finite regions. We discuss in this talk generalizations of this notion in other areas of Mathematics, namely: Countable Markov Shifts and Groupoids. In the first part of the talk, we discuss results in collaboration with Eric O. Endo (USP) and Elmer Beltrán (USP) where a notion of infinite DLR measure is introduced and we proved that eigenmeasure of the Ruelle's operator is a DLR measure. The implication in the opposite direction is obtained for some cases. In the second part of the talk, if the time to allow us, we discuss the notion of DLR measure on groupoids of Deaconu-Renault and prove the equivalent result for this context, in other words, conformal measures are DLR measures. This last part is based on a work in progress with Rodrigo Frausino (USP), Thiago Raszeja (USP) and Ruy Exel (UFSC). These results will be part of a lecture of the last author at the ICM 2018.
  • Le 22 juin 2018 à 10:45
  • Séminaire de Géométrie
    Salle 2
    Bianca Barucchieri (IMB)
    Variétés affines Hermite-Lorentz
    Dans cet exposé on s’intéressera aux variétés affines plates et compactes. Ces variétés ont été étudiées dans le cas euclidien par Bieberbach et dans le cas lorentzien par Fried en dimension 4 et par Grunewald et Margulis en toutes dimensions. On verra comment, en suivant leur méthodes, on peut obtenir des résultats de classification dans le cas Hermite-Lorentz.
  • Le 22 juin 2018 à 11:00
  • Séminaire Recherche Opérationnelle - Probabilités et Statistiques
    Salle 385
    Orlando Rivera Letelier, Ph.D. student, Universidad Adolfo Ibañez, Santiago, Chile
    Open Pit Strategic Mine Planning: Advances in the Integer Programming Methodology
    The main concern of Open Pit Strategic Mine Planning is the design of a life-of-mine production schedule (20 to 50 years) of a mining deposit, this is, it consists in deciding what material of the ground will be mined, when it will be mined, and what material will be considered as ore, in order to maximize the economic value of the project subject to operational constraints.The deterministic Open Pit Production Scheduling Problem can be modeled with mixed integer programming formulations, beginning with a discretization of the ore body into a three dimensional array of blocks that must be scheduled into typically yearly time periods, and must be assigned to one of the possible destinations, consisting in the different existing processing plants, stockpiles and waste dumps, satisfying a list of constraints such as limits in the mining and processing capacities, geological restrictions, access and operational considerations between others. These formulations are characterized by their large number of variables and constraints present in even medium size mines.This problem is typically sub-divided into two problem-stages, the first of which consists in deciding the limits of the mine and divide it into phases to be scheduled, and the second consists in defining a detailed schedule of the previously defined phases.In this talk we show recent advances in the methodology for solving these problems, consisting in pre-processing, heuristics, linear relaxation algorithms, cutting planes and a branch and bound method specifically fitted for this particular problem, that allow us to find solutions with a small optimality gap in a few hours for real mine instance of up to 7.000.000 blocks.

Afficher tous les événements à venir